Być może będziesz zdziwiony, kiedy powiemy Ci, że w obecnych czasach nie tylko wysokość wynagrodzenia wpływa na satysfakcję pracownika i motywuje go do jeszcze lepszego wykonywania codziennych obowiązków i nieustannego rozwoju. Oczywiście, dobra pensja, proporcjonalna do umiejętności, doświadczenia i ilości powierzonych zadań wciąż pozostaje kwestią, mającą największy wpływ na „być i nie być” pracownika w naszej firmie. Jednak coraz więcej osób przed podjęciem pracy zwraca uwagę na benefity pracownicze oferowane przez firmę. Pracodawcy coraz bardziej dostrzegają ich potencjał i niemal prześcigają się w wymyślaniu coraz bardziej oryginalnych świadczeń. Dlaczego? Bo warto! Nie wierzysz? Pozwól, że spróbujemy Cię przekonać.
Benefity pracownicze – co to?
Zapewne podczas rozmów ze znajomymi lub przeglądania ogłoszeń o pracę nie raz zderzyłeś się z określeniami jak „owocowe czwartki” czy „karta MultiSport”. Jednak pomysłów na benefity pracownicze jest znacznie więcej i stają się coraz bardziej unikatowe. To dlatego, że konkurencja na rynku stale rośnie, a wprowadzanie i szkolenie nowych pracowników jest po prostu kosztowne. Jeśli więc zależy nam na pozyskaniu i utrzymaniu dobrego pracownika, musimy zaoferować mu coś więcej. Coś, co sprawi, że pozostanie zmotywowany do pracy, a co ważniejsze pozostanie z nami na dłużej. Czym właściwie są benefity pracownicze? Najprościej mówiąc, to dodatkowe, bezgotówkowe świadczenia, które przysługują pracownikowi w ramach umowy. Już samo słowo benefit, pochodzące od połączenia słów „bene”, oznaczającego „dobrze” oraz „facere” – „czynić” doskonale oddaje sens inwestowania w dodatkowe świadczenia. Ich celem jest przecież ukłon w stronę pracownika, zapewnienie go, że jest firmie potrzebny i ważny dla jej prawidłowego funkcjonowania. W ten sposób budujemy wzajemną relację, zdobywamy zaufanie i lojalność oraz motywujemy do pracy.
Benefity pracownicze – jak dobrać właściwe świadczenia do potrzeb pracowników?
Być może zwróciłeś uwagę, że firmy proponują zwykle więcej niż tylko jedno świadczenie. To dlatego, że każdy pracownik jest inny, ma inne potrzeby i zainteresowania. Dlatego, dobrze jest zapewnić mu wybór. Koszt benefitów może być w całości pokrywany przez pracodawcę lub częściowo, a reszta dopłacana z kieszeni pracownika. Zwykle zależy to od rodzaju i wartości świadczenia, na które pracownik może, ale nie musi się zdecydować. Dlatego, kiedy tworzymy pakiet benefitów dla naszej firmy powinniśmy w miarę możliwości brać pod uwagę potrzeby każdego z nich. Niewykonalne? Cóż, z pewnością nie jest to proste. Najłatwiej zacząć od stworzenia tzw. „persony”, czyli uniwersalnego przedstawiciela każdej z grup naszych pracowników. Najczęściej robi się to poprzez określenie wieku, rodzaju wykonywanej pracy, doświadczenia, zainteresowań oraz potrzeb. W ten sposób jesteśmy w stanie wybrać takie benefity, które będą dopasowane do przedstawicieli każdej z tych grup. Dla przykładu, pracownicy biurowi mogą otrzymać od nas służbowy telefon lub komputer, a z bardziej oryginalnych przykładów medytację lub masaż w przerwie od pracy. Pracownikom fizycznym i produkcyjnym warto zaproponować posiłki regeneracyjne lub wsparcie fizjoterapeuty. Dla tych, których pasją jest sport doskonałym wyborem będzie wspomniana już karta „MultiSport”, karnet na basen czy siłownię. Miłośników czworonogów z pewnością ucieszy możliwość przyprowadzenia swojego pupila do pracy, nawet jeśli to tylko jeden dzień w tygodniu.
Benefity pracownicze stanowią także świetną alternatywę dla niższych podwyżek wynagrodzenia. W takich przypadkach to do pracownika zwykle należy decyzja czy woli otrzymać nieco wyższą pensję czy dodatkowy bonus w postaci świadczenia. Co ciekawe, coraz więcej z nich właśnie na to się decyduje, a nawet już podczas rozmowy kwalifikacyjnej porusza ten temat. To pokazuje jak ważnym elementem oferty są dla współczesnego pracownika benefity i jak istotne dla pracodawcy jest trafienie w jego potrzeby.
Najlepsze benefity dla Twoich pracowników
Wciąż jeszcze do najpopularniejszych benefitów, które oferują pracodawcy w Polsce zaliczamy prywatną opiekę medyczną lub pakiety medyczne i ubezpieczeniowe. Innymi równie popularnymi są wypoczynek dofinansowany przez firmę, paczki lub bony świąteczne, służbowy sprzęt i samochody oraz karty sportowe. Trudno się dziwić, pomimo upływu lat te świadczenia nadal świetnie wpisują się w potrzeby polskich pracowników. Stanowią podstawę, którą możemy urozmaicać,
np. poprzez:
Posiłki pracownicze
To nasza specjalność! Wiemy jak ważnym elementem dnia pracy, w szczególności dla pracowników fizycznych i produkcyjnych jest przerwa obiadowa. To moment, w którym mogą odpocząć i zregenerować siły, najlepiej za pomocą pożywnego, ciepłego posiłku. Warto, byśmy jako pracodawca starali się je zapewnić lub dofinansować. Jest to świetny motywator, który podniesie wydajność pracy i zadowolenie naszej załogi. Możemy to zrobić na wiele sposobów – poprzez kantyny pracownicze, dostawy posiłków do firm, catering, automaty ze zdrowymi przekąskami, a nawet przez aplikację do zamawiania posiłków!
Kursy, szkolenia, platformy e-learningowe
Jedną z najważniejszych kwestii, na których zależy współczesnemu pracownikowi jest możliwość rozwoju, co często podkreślane jest podczas rozmów o pracę. Warto inwestować w ambitnych i pracowitych ludzi, dlatego kolejnym dobrym pomysłem jest finansowanie lub dofinansowanie szkoleń i kursów. Jest to świadczenie, na którym zyskują obie strony. Pracownik zdobywa upragnione kompetencje, a nasza firma specjalistów.
Równie ciekawymi benefitami będą masaże, joga lub siłownia w miejscu pracy, żłobek zapewniający opiekę nad najmłodszymi dziećmi pracowników, eventy oraz imprezy firmowe, możliwość pracy zdalnej czy elastyczny czas pracy. Propozycji jest wiele i wciąż powstają coraz nowsze i bardziej kreatywne. Wszystko po to, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom dzisiejszych pracowników. Nie czekaj, stwórz lub urozmaicaj pakiet benefitów dla swojej firmy. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji i zmotywujesz swoich pracowników do jeszcze lepszego wykonywania swojej pracy. Warto!